sobota, 1 lutego 2025

O sztuce tworzenia dobrego prawa

Lubię czasem poczytać sobie co tworzy lokalny prawodawca. 

Nawet jeśli odrzuca pomoc a potem wojewoda stwierdza nieważność przepisu prawnego, potwierdzając, że jednak warto było posłuchać czy choćby podyskutować.

Dziś nieco o wczorajszej uchwale podjętej przez Radę Miasta Biała Podlaska a konkretnie zmianie Statutu Miasta polegającej na nadaniu § 14 ust. 2  brzmienia:

"2. Zawiadomienie o zwołaniu sesji wraz z projektami uchwał oraz określeniem miejsca i czasu rozpoczęcia obrad dostarcza się radnym co najmniej na 7 dni przed ustalonym terminem sesji w formie elektronicznej lub inny skuteczny sposób umożliwiający doręczenie."

Przepis wydaje się jasny. A skoro tak to po co poświęcać mu czas?

No, ale jednak spróbuję. 

     Zgodnie z art. 20 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym  rada gminy obraduje na sesjach zwoływanych przez przewodniczącego w miarę potrzeby, nie rzadziej jednak niż raz na kwartał. Do zawiadomienia o zwołaniu sesji dołącza się porządek obrad wraz z projektami uchwał.

 Zestawiając przepis rady gminy z regulacją ustawodawcy można dojść do wniosku, że czegoś w Statucie Miasta zabrakło.

Katalog obligatoryjnych dokumentów, które powinny zostać dołączone przez przewodniczącego rady gminy do zawiadomienia o zwołaniu sesji obejmuje bowiem nie tylko projekty uchwał ale również porządek obrad.

Skoro tego dokumentu nie ujęto w uchwale Rady Miasta Biała Podlaska to powstaje pytanie: 

w jakim terminie radni powinni otrzymać porządek obrad wymagany przez ustawodawcę?

Również w ciągu co najmniej 7 dni przed ustalonym terminem sesji?

A niby dlaczego? Gdyby racjonalny prawodawca miał taka wolę to nie pominąłby takiego istotnego dokumentu jak porządek obrad.

Skoro jednak tego terminu nie określił, to adresaci przepisu prawnego mogą domniemywać, domyślać się bądź zgadywać czy termin co najmniej 7 dni obejmuje też porządek obrad czy nie.

A tak przepis prawny nie powinien być skonstruowany. 

Statut gminy stanowi wszakże źródło powszechnie obowiązującego prawa na obszarze działania danej gminy (art. 87 Konstytucji RP) i wymaga precyzji.

§ 14 ust. 2 Statutu Miasta Biała Podlaska powinien więc obejmować swym zakresem wszystkie dokumenty określone jako obligatoryjne przez ustawodawcę, nie zaś wybiórczo jedynie niektóre z nich.

Orzecznictwo uznaje modyfikacje ustawowych przepisów jako wysoce dezinformujące i istotnie naruszające prawo, zaś uchwały podejmowane przez organy samorządowe muszą zawierać sformułowania jasne, wyczerpujące, uniemożliwiające stosowanie niedopuszczalnego, sprzecznego z prawem luzu interpretacyjnego.

Czy tak jest w tym przypadku? 

Nie sądzę. 

Ale to już oceni wojewoda.

 

 

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz

Uwaga: tylko uczestnik tego bloga może przesyłać komentarze.

Ocena projektów budżetu obywatelskiego

Na stronie Budżetu Obywatelskiego Białej Podlaskiej (www.bo.bialapodlaska.pl ) ukazała się ocena projektów na 2026 r.  Z 33 zgłoszonych prze...