sobota, 18 stycznia 2025

O strefie płatnego parkowania czyli czas płynie inaczej

Jednym z problemów Białej Podlaskiej jest brak miejsc parkingowych w centrum miasta. 

Sprawa ta pojawia się w przestrzeni publicznej co najmniej od 2018 r. m.in. na skutek interwencji przedsiębiorców, którzy wskazują na jej negatywny wpływ na działalność gospodarczą.

Również inni mieszkańcy są pozbawieni możliwości parkowania w centrum, a problemu nie rozwiązuje niewielki parking przy urzędzie miasta. M.in. z tych względów pisałem w tej sprawie petycje do władz miasta. 


Przy tej okazji warto przybliżyć chronologię wydarzeń z ostatnich lat:

06.08.2020 r. - petycja do prezydenta miasta o przeprowadzenie konsultacji społecznych w sprawie utworzenia strefy płatnego parkowania, 

09.11.2020 r. - odpowiedź prezydenta miasta, iż z inicjatywą utworzenia strefy wystąpili również przedsiębiorcy prowadzący działalność gospodarczą w centrum miasta. Ponadto prezydent zobowiązał się do powołania komisji, która opracuje zakres obowiązywania oraz zasady korzystania ze strefy,

20.12.2021 r. - petycja do rady miasta o podjęcie uchwały o utworzeniu strefy płatnego parkowania,

07.03.2022 r. - uchwała Rady Miasta Biała Podlaska o uznaniu petycji za zasadną,

24.11.2022 r. - zapytanie radnego o koszt utworzenia strefy,

05.12.2022 r. - odpowiedź prezydenta miasta, iż koszt dostosowania infrastruktury to 840 tys. zł., zaś koszt zakupu parkometrów, oprogramowania, obsługi to 1 mln 400 zł.

20.12.2023 r. - informacja prezydenta miasta o złożeniu wniosku o dofinansowanie w Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego utworzenia strefy płatnego parkowania, 

17.04.2024 r. - zawarcie umowy w ramach projektu "Rozwój zintegrowanego systemu zrównoważonej mobilności na terenie Miejskiego Obszaru Funkcjonalnego Biała Podlaska" zakładającego m.in. utworzenie strefy płatnego parkowania w centrum miasta - zakup i wdrożenie systemu parkingowego,

30.12.2024 r. - informacja prezydenta miasta, iż wprowadzenie strefy planowane jest pod koniec 2025 r.

Jak więc widać minęło kilka lat, a strefy nadal nie ma, choć jest szansa, że niedługo będzie.

Natomiast przez ten czas problem się pogłębił w związku ze wzrostem ilości samochodów w mieście.

Do tego dochodzi smog generowany przez pojazdy, które "krążą" po centrum miasta w poszukiwaniu wolnego miejsca parkingowego zatruwając powietrze dwutlenkiem węgla, tlenkiem azotu oraz pyłami zawieszonymi PM.

Dodatkowo wcześniejsze utworzenie strefy wymusiłoby rotację pojazdów istotną w sytuacji zamknięcia parkingu przy budynku starostwa.

Do tego dochodzi brak potencjalnych korzyści finansowych zarówno dla przedsiębiorców jak i dla miasta.

Potwierdzeniem tego jakie mogłyby być dochody gminy gdyby strefa już istniała jest sytuacja w Mińsku Mazowieckim.

To miasto o nieco mniejszej liczbie ludności niż Biała Podlaska uzyskało w 2023 r. z opłat parkingowych w strefie płatnego parkowania 2 mln 264 tys. 538 zł. ("na czysto" czyli po odliczeniu kosztów utrzymania strefy). Zbliżone dochody uzyskano w 2024 r. - 2 mln 374 tys. 551 zł.

Oczywiście specyfika każdego miasta jest inna i nie można przekładać tych danych wprost do Białej Podlaskiej, ale informacje te pozwalają na tezę, że strefa opłaca się miastu nie tylko ze względu na zwiększenie dostępności miejsc parkingowych, napędzenie handlu w centrum miasta, ale również finansowo. 

Czy zatem nie warto było podjąć już kilka lat temu działań w celu jak najszybszego utworzeniu strefy?

Można jedynie zakładać czy przypuszczać, że miasto nie tylko nie tylko nie straciłoby na tej inwestycji finansowo ale nawet mogło wiele zyskać.

Punktem odniesienia mogłyby być dane o koszcie utworzenia strefy w Białej Podlaskiej w 2022 r. (łącznie 2 mln 240 tys. zł). Wówczas władze miasta postanowiły pozyskać środki zewnętrzne z programu Fundusze Europejskie dla Polski Wschodniej 2021 - 2027.

Z jednej strony to dobrze, jednak z drugiej, proces utworzenia strefy wydłużył się, a gmina w tym czasie nie mogła czerpać potencjalnych korzyści z opłat parkingowych. 

I może znalazłyby się środki na bezpłatną komunikację miejską dla uczniów albo choć 1-2 linie autobusowe np. jak jak w Mińsku Mazowieckim, w którym w 2022 r. wprowadzono bezpłatną komunikację miejską.

Jest więc kilka aspektów tej sprawy i warto o nich pamiętać gdy w Białej Podlaskiej powstanie już strefa płatnego parkowania i komuś przyjdzie do głowy np. wykorzystać pijarowo ten projekt. 


Dane dotyczące Mińska Mazowieckiego uzyskano w trybie ustawy o dostępie do informacji publicznej (pismo UM w Mińsku Mazowieckim z dnia 21 marca 2024 r oraz z dnia 17 stycznia 2025 r.).

 




 






 


Brak komentarzy:

Prześlij komentarz

Uwaga: tylko uczestnik tego bloga może przesyłać komentarze.

Ocena projektów budżetu obywatelskiego

Na stronie Budżetu Obywatelskiego Białej Podlaskiej (www.bo.bialapodlaska.pl ) ukazała się ocena projektów na 2026 r.  Z 33 zgłoszonych prze...