wtorek, 7 stycznia 2025

O jawności czyli jak to robią inni

Dziś o jawności oraz - przy okazji - o tym jak nie powinno się załatwiać sprawy poruszonej w petycji.

W październiku 2024 r. złożyłem petycję do Prezydenta Miasta Biała Podlaska o zmianę niezgodnego z prawem trybu postępowania polegającego na braku udostępnienia w Biuletynie Informacji Publicznej Urzędu Miasta Biała Podlaska informacji o kontrolach w tym dokumentacji przebiegu i efektów kontroli oraz wystąpień, stanowisk, wniosków i opinii podmiotów ją przeprowadzających.

Obowiązek taki wynika z art. 6 ust. 1 pkt 4 lit. a tiret drugie ustawy z dnia 6 września 2001 r. o dostępie do informacji publicznej. 

Dlatego w wielu miastach, na stronie BIP zamieszczane są istotne dane o kontrolach. Ale nie w Białej Podlaskiej.

 Czekałem, czekałem i po niemal 3 miesiącach otrzymałem taką odpowiedź.


Prezydent miasta powołał się na niewiążące go orzeczenie Samorządowego Kolegium Odwoławczego z Wrocławia sprzed ponad 12 lat.

Jednocześnie, o czym nie napisał w odpowiedzi na petycję, po moim wystąpieniu dodał w BIP informację o treści: 

 "Protokół z kontroli może zostać udostępniony na wniosek zainteresowanego w pok. 219 II piętro."

 Jednak żeby nie było tak pięknie, uczynił to w odniesieniu wyłącznie do niektórych kontroli, co uzasadnia wniosek, że w przypadku pozostałych kontroli, nie istnieje taka możliwość.


www.umbialapodlaska.bip.lubelskie.pl/index.php?id=56&action=details&document_id=1947360

 

 

www.umbialapodlaska.bip.lubelskie.pl/index.php?id=56&action=details&document_id=1941393

 

W przeciwnym bowiem razie należałoby zakładać brak konsekwencji i logiki działania prezydenta miasta.

A skoro tak, to mam kilka pytań:

 - czy prezydent miasta zna sens i cel art. 6 ust. 1 pkt 4 lit. a tiret drugie ustawy z dnia 6 września 2001 r. o dostępie do informacji publicznej?

czy prezydent miasta zna wyniki kontroli Najwyższej Izby Kontroli nr LPO.430.004.2022 "Realizacja przez jednostki samorządu terytorialnego zadań dotyczących udostępniania informacji publicznej" (2022 r.)?

- czy prezydent miasta rozumie na czym polegają standardy jawności życia publicznego?

- jakim kryterium kierował się prezydent miasta wprowadzając na BIP informację o możliwości zapoznania się z protokołem z kontroli w UM Biała Podlaska w p. 219 jedynie w odniesieniu do niektórych kontroli? A co z pozostałymi kontrolami?

- czy w ocenie prezydenta miasta osoba zainteresowana wynikami kontroli ale mieszkająca w innym mieście (np. mieszkaniec Białej Podlaskiej przebywający czasowo poza tym miastem) by zapoznać się z protokołem kontroli, powinna także osobiście udać się do p. 219?

- dlaczego prezydent miasta przewidział możliwość zapoznania się w p. 219 jedynie z protokołem z kontroli a nie również z innymi dokumentami dotyczącymi kontroli? 

- dlaczego w odpowiedzi na petycję, prezydent miasta powołuje się na niewiążące go orzeczenie SKO sprzed 12 lat zamiast przedstawić choćby aktualne poglądy sądów administracyjnych na tę sprawę? 


Na koniec, krótka informacja o tym jak to robią samorządy, które dbają o jawność w tym zakresie.





https://www.bip.bialystok.pl/urzad_miejski/kontrole_i_audyty/kontrole-zewnetrzne/ustalenia-z-kontroli-w-2024-roku.html

 

https://bip.pila.pl/finansowanie-oswietlenia-przestrzeni-publicznej-przez-wybrane-gminy-wojewodztw-dolnoslaskiego-kujaws.html?

 


Brak komentarzy:

Prześlij komentarz

Uwaga: tylko uczestnik tego bloga może przesyłać komentarze.

Ocena projektów budżetu obywatelskiego

Na stronie Budżetu Obywatelskiego Białej Podlaskiej (www.bo.bialapodlaska.pl ) ukazała się ocena projektów na 2026 r.  Z 33 zgłoszonych prze...