Dziś o jawności oraz - przy okazji - o tym jak nie powinno się załatwiać sprawy poruszonej w petycji.
W październiku 2024 r. złożyłem petycję do Prezydenta Miasta Biała Podlaska o zmianę niezgodnego z prawem trybu postępowania polegającego na braku udostępnienia w Biuletynie Informacji
Publicznej Urzędu Miasta Biała Podlaska informacji o kontrolach w tym dokumentacji
przebiegu i efektów kontroli oraz wystąpień, stanowisk, wniosków i opinii
podmiotów ją przeprowadzających.
Obowiązek taki wynika z art. 6 ust. 1 pkt 4 lit. a tiret drugie ustawy z dnia 6 września 2001 r. o dostępie do informacji publicznej.
Dlatego w wielu miastach, na stronie BIP zamieszczane są istotne dane o kontrolach. Ale nie w Białej Podlaskiej.
Czekałem, czekałem i po niemal 3 miesiącach otrzymałem taką odpowiedź.
Prezydent miasta powołał się na niewiążące go orzeczenie Samorządowego Kolegium Odwoławczego z Wrocławia sprzed ponad 12 lat.
Jednocześnie, o czym nie napisał w odpowiedzi na petycję, po moim wystąpieniu dodał w BIP informację o treści:
"Protokół z kontroli może zostać udostępniony na wniosek zainteresowanego w pok. 219 II piętro."
Jednak żeby nie było tak pięknie, uczynił to w odniesieniu wyłącznie do niektórych kontroli, co uzasadnia wniosek, że w przypadku pozostałych kontroli, nie istnieje taka możliwość.
www.umbialapodlaska.bip.lubelskie.pl/index.php?id=56&action=details&document_id=1947360
www.umbialapodlaska.bip.lubelskie.pl/index.php?id=56&action=details&document_id=1941393
W przeciwnym bowiem razie należałoby zakładać brak konsekwencji i logiki działania prezydenta miasta.
A skoro tak, to mam kilka pytań:
- czy prezydent miasta zna sens i cel art. 6 ust. 1 pkt 4 lit. a tiret drugie ustawy z dnia 6 września 2001 r. o dostępie do informacji publicznej?
- czy prezydent miasta zna wyniki kontroli Najwyższej Izby Kontroli nr LPO.430.004.2022 "Realizacja przez jednostki samorządu terytorialnego zadań dotyczących udostępniania informacji publicznej" (2022 r.)?
- czy prezydent miasta rozumie na czym polegają standardy jawności życia publicznego?
- jakim kryterium kierował się prezydent miasta wprowadzając na BIP informację o możliwości zapoznania się z protokołem z kontroli w UM Biała Podlaska w p. 219 jedynie w odniesieniu do niektórych kontroli? A co z pozostałymi kontrolami?
- czy w ocenie prezydenta miasta osoba zainteresowana wynikami kontroli ale mieszkająca w innym mieście (np. mieszkaniec Białej Podlaskiej przebywający czasowo poza tym miastem) by zapoznać się z protokołem kontroli, powinna także osobiście udać się do p. 219?
- dlaczego prezydent miasta przewidział możliwość zapoznania się w p. 219 jedynie z protokołem z kontroli a nie również z innymi dokumentami dotyczącymi kontroli?
- dlaczego w odpowiedzi na petycję, prezydent miasta powołuje się na niewiążące go orzeczenie SKO sprzed 12 lat zamiast przedstawić choćby aktualne poglądy sądów administracyjnych na tę sprawę?
Na koniec, krótka informacja o tym jak to robią samorządy, które dbają o jawność w tym zakresie.
https://www.bip.bialystok.pl/urzad_miejski/kontrole_i_audyty/kontrole-zewnetrzne/ustalenia-z-kontroli-w-2024-roku.html
https://bip.pila.pl/finansowanie-oswietlenia-przestrzeni-publicznej-przez-wybrane-gminy-wojewodztw-dolnoslaskiego-kujaws.html?
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz
Uwaga: tylko uczestnik tego bloga może przesyłać komentarze.